Internettmarkedsføring & SEO tjenester. Ring + 47 922 88 202
 

SEO Priser

Det er ingen hemmelighet at kostnadene ved SEO varierer fra bedrift til bedrift. Faktisk så kan de store aktørene innen SEO bevisst prise seg høyere for (1) å eliminere de som bare er ute og kikker, og for (2) å skille mellom forbrukere som tenker på søkemotoroptimalisering i etterkant av at en nettside er operasjonell kontra de som tenker på søkemotoroptimalisering som en taktikk som skal innledes samtidig som man starter opp en nettside.

Dette kan virke forvirrende for forbrukere og fører til at mange søker rundt i forsøket på å forstå hvilket selskap de burde benytte seg av, til hvilken pris og hvorfor? Grunnen til at det benyttes flere nivåer av prising kan spores tilbake til det opprinnelige konseptet om hvilke typer teknikker og taktikker internettmarkedsførings-firmaet anvender for allerede etablerte nettsider eller nettsider som er i oppstarten.

Selskaper som kun arbeider med "off-page" faktorer, slik som link bygging, kan benytte en mer fastsatt prismodell. Hele prosessen har gjerne bare noen få trinn som ikke varierer og er uavhengig av hvilket nettsted de jobber med.

Problemet med dette er at ikke alle nettsteder har samme behov. Hva som fungerer for en bedrift fungerer nødvendigvis ikke alltid for en annen (tatt "off-page" faktorer i betraktning.) En nettside kan ha et sterkere behov for nettside-arkitektur og utvikling av innhold, så en slik link-byggingsmetode "i hytt og gevær" vil i sin tur bare gi marginale resultater.

Alderen på linkene samt autoriteten og temaet til andre nettsteder man skaffer linker fra, kan ha mer å gjøre med resultatene man oppnår enn bare link volum. Så, det å identifiserer vippepunktet for etthvert nettsted er avgjørende. Og dette fører oss til neste punkt (nettundersøkelser, vurderinger og riktige beslutinger.)

Hva du betaler for ved å ansette et internettmarkedsførings-firma er enkelt. Du betaler for deres ekspertise på området og deres evne til å produsere konkrete resultater som du kan måle. Ett søkeord optimalisert for den rette interne siden og det rette nettstedet, kan endre alt når det gjelder kvalitet på og volum av trafikk som et nettsted kan generere.

Når det er sagt så må det også sies at all trafikk er ikke god trafikk for deg og ditt nettsted. Og en feil optimalisert nettside med feil søkeord vil heller ikke være positivt for ditt nettsted. Relevans vil være nøkkelordet her. Denne ekspertisen vil direkte gjenspeile seg i en enkel kalkulasjon av ROI ("return on investment") og (a) betaler dette for seg selv og (b) øker investeringen eksponering og bunnlinje ...

Saken med SEO er på mange måter en investering som strekker seg fremmover i tid, for det vil alltid være en modningstid med SEO, og underveis vil det bli behov for justeringer, oppdateringer og vedlikehold av eksterne faktorer. Når man har produsert og optimalisert nettsider, skal disse igjen sende de riktige signalene til søkemotorer, som i sin tur identifiserer din webside som en kandidat for en rekke søkeord og sine respektive topprangeringsstillinger.

Man må også ta hensyn til kronologien. De som begynte arbeidet med optimalisering lenge før deg, og til og med lenge før du i det hele tatt tenkte tanken om å optimalisere for et søkeord, kan ha investert hundrevis eller tusenvis av timer for å samkjøre sine ressurser slik at disse peker til deres domene. Dette for å sikre topprangeringer hos søkemotorene.

Hver konkurrent må håndteres på vei mot toppen og jo mer moden en nettside er, desto vanskeligere kan det være å overgå dem for det spesifike søkeordet. Dette er den delen av prissettingen som er viktigst og vanskligst for et SEO selskap. Konkurrentanalyser må gjøres, og først da vet man mengden av arbeid som må til, og først da kan man estimere en riktigere pris for å virkelig oppnå et konkurransedyktig søkeord.

Ditt budsjett, dine ressurser og autoriteten til ditt nettsted er til sammen definitivt de avgjørende faktorene i "rangeringskrigen" som utkjempes daglig på f.eks. Google, Yahoo og Bing-MSN. For å bygge relevans må du enten ha (a) nytt innhold (b) gammelt eller aldrende innhold som er blitt lagt til over tid (c) sterke interne linker (d) sterke eksterne linker fra andre nettsteder og (e) noen til å håndtere prosessen (bl.t for å kontinuerlig "luke vekk ugresset") eller finjustere fremdrift for å nå optimal effektivitet.

Du får som regel det du betaler for, og med internettmarkedsføring og SEO er det ikke annerledes. Som en tommelfingerregel er investeringsbeløpet avhengig av en rekke faktorer som eksisterer på grunn av konkurranse. De internettmarkedsførings- og SEO-selskapene som har flere robuste tjenester å tilby til realistiske priser fra 20.000 til 40.000 kr per måned ville være en bedre tilpasning for de fleste enn å bruke 60-100.000 kr en måned på PPC (pay-per-click.)

Det kommer faktisk helt an på hvilken forretningsmodell og hvilken margin du har. Hvis du ikke har budsjett, så er det på tide å tenke på dine vertikale søkeord og hvor mange andre som allerede har kommet før deg. Hvis du vet at du er "den siste til bords" og du har mer å tape på å ikke gjøre søkemotoroptimalisering, så er det bare et spørsmål om å være systematisk. Det å spille "catch up" (ta igjen) med dine konkurrenter betyr at du trolig vil tilbringe 3-6 måneder bare for å oppnå nevneverdige resultater, etter dette kan du tenke på å bli en konkurrent for det bestemte søkeordet og all trafikken som følger med.

På den andre siden, ved valg av klienter, må internettmarkedsførings- og SEO-selskaper vurdere hvor mange lag av websider, enheter av linkenettverk, arbeidstid, og til syvende og sist hvor mye det vil koste klienten å oppnå de ønskede resultatene. Noen selskaper tilbyr SEO-pakker som inneholder bruk av forutbestemte grunnleggende taktikker. Dette kan være effektivt hvis de benyttes riktig, men holder mest sansynlig ikke når det kommer til konkurransepregede to-ords søkeord eller søketermer med millioner av konkurrerende sider. Her vil det bli nødvendig med andre skreddersydde taktikker og prisen vil selvfølgelig være der etter.

Selger den potensielle kunden hus & byggprosjekter eller blekkpatroner til privatmarkedet? Ett salg for den ene kan bety titusenvis av kroner, mens den andre har en fortjenestemargin på under 400 kroner. Så, det å "matche" de riktige tjenestene for den rette forretningsmodellen vil være en avgjørende faktor for suksessen til enhver kampanje.

Med så mange variabler for vurdering, handler det ikke bare om de tingene du kan gjøre selv. Det koker egentlig ned til det å (1) forstå seg på de forskjellige typene av lag av nettsider, (2) ha en rekke verktøy du kan bruke til å identifisere og optimalisere avvik som kan oppstå, samt (3) muligheten til å måle virkningen av hver kampanje.

Et hvilket som helst søkeord kan anskaffes organisk, det er bare et spørsmål om tid, strategi og ressurser. Men dersom du ikke bruker analyseprogrammer, ikke forstår eller vet hva ditt "break even" punkt er, eller at du ikke har en forståelse av hvilke typer søkeatferd forbrukerne i ditt marked bruker for å finne et nettsted som ligner på ditt eget, da vil ingen mengde SEO bety noe (med mindre du er meget heldig og velger riktig mål).

Du betaler for en innsats, prestasjon og rangering for søkeord. Optimerer du for et søkeord som folk sjelden bruker, er ikke dette en vellykket kampanje. SEO er en investering, og realiteten er at du må betale for dette over tid, helt frem til resultatene av utført arbeid foreligger og er tilfredsstillende. Kjernefaktoren er dog ekspertisen og kompetansen til den eller de spesialistene du ansetter for din strategiplan (som ikke alltid er lett å kvantifisere.)

Prissetting er en måte for SEO selskaper å skille mellom sine nivåer av tjenester. Hva som anses rimelig for en klient og hva de er villige til å betale for på lang sikt av SEO tjenester er unikt for hver enkelt. En ting er sikkert, dersom investeringen ikke gir resultater, er det ikke SEO. Prisen er relativ, men resultater er resultater (uavhengig av hvor konkurransepreget et søkeord kan være.)

Når man optimalisere en klynge av søkeord (ikke alle av dem umiddelbart), kan noen stige til topps ganske raskt, mens andre kan ta sin tid - helt fra noen måneder opp til ett år for å oppnå en gunstig posisjon.

Det å forstå dette aspektet av organisk optimalisering er alene en god nok grunn til at du må ha et SEO-budsjett, slik at du alltid kan (a) tilføye "press" etterhvert som det blir nødvendig for å forme relevansen til dine nettsider og (b) alltid være fleksibel og proaktiv for å nå en rekke rangeringsmål.

For hvert søkeord du målrettet sikter deg inn mot, og underforstått at dine SEO eksperter vet hva de gjør, vil du ved hjelp av benyttede teknikker bli rangert på flere omgivende relaterte søkeord, og overskride målet med å kun bli rangert for ett enkelt søkeord.

Tenk deg at du hadde ansatt en egen intern SEO-person i selskapet ditt. Hva tror du at du ville betalt denne personen? (Trenger vi å minne deg på at du også må betalte arbeidsgiveravgift og feriepenger på denne summen?) Dersom du nå bryter ned denne summen til per måned, er du straks i en mye bedre posisjon til å vite hva du kan kjøpe av tjenester fra et mer kompetent SEO-firma som tilbyr flere varianter av internettmarkedsføring og SEO-tjenester.

Men ikke alle nettsteder trenger samme nivå av internettmarkedsføring og SEO. Noen trenger bare en liten korreksjon, og for andre er det kanskje best om man starter på "scratch". Uansett, så trenger alle en kyndig ekspert på området for å kartlegge den beste strategien.

Som konklusjon er realiteten den at; bedrifter som er rangert øverst i søkeresultatene for sine spesifikke drømme-søkeord, er de samme menneskene som bruker store mengder tid, penger eller ressurser for å få autoritet og relevans i sitt marked. Denne tiden brukt har en pris, og det er den du investerer penger i når du ansetter et SEO selskap.

Graden av tjenesten, engasjement og entusiasme er vanligvis knyttet til et spesifikt beløp av penger. Unnlater du å tilføye det, kan du forvente marginale tjenester, automasjon eller mangel på en personlig "touch". Men dersom du betaler noen for hva de er verdt, kan du forvente å se en levedyktig avkastning på investeringen din. Det er bare et spørsmål om "due diligence" for å finne den rette personen og det rette selskapet du ønsker å jobbe med.

Gratulerer, du kom deg til bunnen av artikelen. Håper du satt pris på den. Hva vil du gjøre nå?

1. Se våre forslag på seo priser og priser på internettmarkedsføring.
2. Se hvilke taktikker vi benytter for å gjøre ditt nettsted til en suksess.


Konsulentum.no kan hjelpe deg med det
meste av din internettmarkedsføring,
søkemotor optimalisering og
merkevarebygging på nett.
Sammen legger vi din
online strategi.
Kontakt oss
i dag.