Internettmarkedsføring & SEO tjenester. Ring + 47 922 88 202
toppbilde for siden om søkemotor markedsføring (sem)
 

Søkemotor Markedsføring eller Søkemotor Optimalisering?

Søkemotor markedsføring: De fleste anser fortsatt internett som noe ungt. Ny teknologi og utvikling av eksisterende teknologier dukker stadig opp fortere og fortere. I tråd med at teknologien endres, forandres også terminologien som benyttes for å beskrive disse.

De to akronymene SEM ("Search Engine Marketing" eller på norsk: Søkemotor markedsføring) og SEO ("Search Engine Optimization" eller på norsk: Søkemotoroptimalisering) er to termer som ofte blandes sammen og misforstås, men etter vår mening er det en klar forskjell mellom de to.

Søkemotor markedsføring (SEM) er markedsføringstiltak gjennomført ved hjelp av søkemotorer, med sikte på å øke trafikken og konverteringer til et nettsted. SEM er en samlebetegnelse som omfatter organisk (eller naturlig) søkemotoroptimalisering (SEO) og Pay Per Click-kampanjer (PPC) som f.eks Google AdWords.

Skaff deg en Solid Søkemotor Markedsførings Strategi!

Alt for ofte begynner selskaper å optimalisere sine nettsider og innhold i håp om å rangere høyere i de naturlige resultatene av søkemotorene. Eller så begir de seg ut på kampanjer med "betalt søk" (PPC). Begge tilfellene resulterer som oftest enten i at de går seg vill i de logistiske utfordringene eller at de får problemer med de økonomiske vanskelighetene forbundet med PPC.

Effektiv søkemotor markedsføring krever presisjon og planlegging for å sikre de to sidene av søkspekteret. For at disse skal kunne komplimentere hverandre, forbedre din generelle online markedsføringsstrategi og dekke dine bestemte SEM-målsettinger må det ligge noe taktikk i bakhånd.

For eksempel kan en PPC kampanje settes i gang for å (1) identifisere hvilke PPC-termer som er dyre og som heller burde angripes via organisk søkemotoroptimalisering, eller for å (2) vise en umiddelbar tilstedeværelse i markedet samtidig som man jobber med å optimalisere nettstedet for de samme søkeord og termer.

Ved en god søkemotor markedsførings strategi kan du:

  • Oppnå høyere organisk rangering i søkemotoren (via SEO).
  • Få høyere kvalifisert trafikkvolum til nettstedet som fører til mer salg og leads (via PPC).
  • Opprettholde en økt tilstedeværelsen i søk som forsterker selskapets merkevare(r) og andre initiativer knyttet til internett markedsføring.

Pay-Per-Click (PPC) Annonsering:

PPC annonser ser ganske enkle ut når man ser på dem (i.o.m at de er tekstbaserte.) PPC-kampanjer styres helt og holdent av annonsøren selv. Du bestemmer hvilke søkeord som skal "trigge" annonsene, du skriver og utformer annonseteksten, og bestemmer selv hvor mye du vil betale. Og som navnet indikerer, betaler du kun for en annonse når noen klikker på den og de blir brakt til webområdet ditt.

Det er hovedsakelig tre store nettverk hvor du kan annonsere via PPC. Disse er drevet av Google, Yahoo og Bing-MSN. Hver og en av dem har sine fordeler og ulemper, men i alle tre tilfeller burde man være forberedt på å tilbringe mye tid (og penger) på overvåking og justeringer av slike kampanjer.

Fordeler ved Søkemotor Markedsføring:

I motsetning til ren SEO, så tilbyr SEM fordelen: umiddelbarhet.

Hvis du trenger å øke trafikken og synligheten til ditt nettsted med en gang, og du ikke har et problem med å bruke mye penger, kan dette være veien å gå.

Det er imidlertid blitt bevist gang på gang at dersom du ønsker å maksimere profitten fra markedsføringen din, er søkemotoroptimalisering veien å gå.

Først; Søkemotor Optimalisering (SEO)

Ingen SEM-kampanjen er komplett uten SEO. Siden hensikten med SEO er å gjøre nettstedet bedre for både søkemotorer og brukere, kan du oppleve at det vil være nok med kun SEO på egen hånd.

Fordelene med SEO, over de andre aspektene av søkemotor markedsføring (SEM), gjør det klart at selv om du skal bruke ekstra penger på annonsering og betalt plassering, må SEO være ditt første steg i markedsføringen av ditt nettsted.

 



Konsulentum.no kan hjelpe deg med det
meste av din internettmarkedsføring,
søkemotor optimalisering og
merkevarebygging på nett.
Sammen legger vi din
online strategi.
Kontakt oss
i dag.